Want eerlijk is eerlijk, gezond eten valt nog lang niet altijd mee. Met alle verleidingen die op de loer liggen. Feestjes, festivals, BBQ’s, etentjes buiten de deur, vrijdagmiddagborrels, gezellige spontane dates met vrienden et cetera.⁣

Langer dan een blauwe maandag gezond eten, hoe dan?!

Hopelijk komen mijn tools je van pas. Ze zijn voor mij in elk geval enorm waardevol gebleken. Om focus te hebben én te houden. En dagelijks een gezonde balans te kunnen handhaven. Zónder dat je daarvoor hoeft te veranderen in een robot.

Ik behandel telkens 1 (hopelijk gouden) tip, dus stay up-to-date vooral en laat het me weten als je vragen hebt. Ik help je graag!

Goed, let’s go. Tip #1.

Wat is jouw persoonlijke doel? Wat wil jij bereiken? ⁣

Ga eens terug naar de kern van de zaak. Terug naar de essentie. Want juist dáár ligt jouw sleutel tot succes.

Wat wil je nou eigenlijk? Denk daar eens goed over na. En dan bedoel ik niet tijdens het doen van de afwas of terwijl je op de trein staat te wachten.

Neem eens een moment voor jezelf. Zonder televisie, mobiel, kinderen. Zonder afleidingen. Gewoon alleen jij. ⁣

Wat wil je écht? Ga eens aan de gang met pen en papier: ⁣

• Schrijf op wat je wilt bereiken. Wees zo specifiek mogelijk. ⁣
• Waarom is jouw doel zo ontzettend belangrijk voor je? Wat zijn jouw persoonlijke drijfveren?⁣
• Per wanneer wil jij jouw doelen behaald hebben? Wat is jouw deadline?⁣
• Wat voor cijfer geef jij jezelf als jij je doel bereikt hebt? Hoe zou je je dan voelen?⁣
• Waarom is het tot nu toe nog niet gelukt om dit doel te behalen? Wat vindt je daarvan?⁣
• Wat voor cijfer geef jij jezelf als je nu weer géén actie onderneemt? En wéér onsuccesvol bent in het behalen van jouw doelen? Hoe zou jij je voelen als je opnieuw zou falen? Omschrijf dat eens.⁣

Dit soort vragen stellen we onszelf te weinig.⁣
Veel te weinig. Terwijl ze juist zo waardevol zijn. En inzicht geven in wat we écht willen. En waarom. ⁣

Ik ben groot voorstander van het hebben van een kristalhelder doel. Oftewel: een droom met een deadline.

Voor mij persoonlijk zorgt een doel voor scherpte en focus. Ik geef mezelf een stok achter de deur en weet dat ik op een bepaalde datum ready moet zijn. Een doel brengt het beste in mij naar boven. Het zorgt ervoor dat ik bij de les blijf. Dat ik ook ga trainen als het buiten slecht weer is. Dat ik makkelijker een taartje laat staan op een verjaardag. Ik ga all in want het behalen van mijn doel is belangrijk voor me, zo leerde ik uit bovenstaande zelfkennis opdracht.

Ik daag je dus uit om ook uit je comfortzone te komen. En te starten met schrijven. Te stoppen met aanklooien. We weten allebei dat dat niks oplevert.

Zet hem op. Denk niet te klein. Durf groots te denken. Er zijn geen grenzen aan wat mogelijk is. Die grenzen bestaan alleen in je hoofd.⁣
Durf je vleugels uit te slaan. Want zeg nou zelf: dat ben je toch ook waard? Op naar de beste versie van jezelf!

PS: heb jij deze zelfkennis opdracht uitgevoerd, dan zou ik het super stoer vinden als je een selfie met jouw A4tjes post in de reacties onder dit bericht. (En nee, niemand hoeft de antwoorden te kunnen lezen behalve jijzelf.) Maak een commitment met jezelf. Wacht niet langer. Start vandaag. Daar zul je jezelf eeuwig dankbaar voor zijn!

PPS: deze foto is genomen vlak voor het behalen van mijn ultieme doel in 2018: het uitlopen van een marathon. Samen met mijn kids over de finish in Berlijn. Priceless en álle moeite, trainingsuren, opofferingen en tegenslagen meer dan waard. Bucketlist material!